TAJUK : Bengkel Asas Membaca : Kaedah Abjad
· Menyebut nama huruf abjad a hingga z : huruf besar dan huruf kecil
NAMA BAHAN : Kubu Huruf dan Istana Abjad
PENGGUNAAN BAHAN :
Langkah 1: Pamerkan bahan bantu di hadapan murid.
Langkah 2: Guru mengajar murid menyebut abjad a hingga z berulang-ulang.
Langkah 3: Bagi menguji daya ingatan murid, guru mengosongkan beberapa tempat.
Langkah 4: Seterusnya murid akan mengisi tempat kosong tadi dengan abjad yang bersesuaian.
KEKUATAN DAN KELEBIHAN :
· Bahan ini mempunyai warna yang menarik dan hiasan yang ceria untuk membuat murid tertarik untuk belajar.
· Bahan ini boleh di letakkan di mana-mana tempat di dalam kelas agar murid dapat belajar dengan sendiri.
· Abjad tersebut adalah jenis mudah alih.
PENDAPAT/KOMEN :
· Penggunaan jenis font yang tidak sesuai contohnya abjad a, j dan q.
· Latihan menyebut suku kata V dan KV.
NAMA BAHAN : Bajuku
PENGGUNAAN BAHAN :
Langkah 1: Pamerkan bahan bantu di hadapan murid.
Langkah 2: Guru memanggil seorang murid untuk menggunakan bahan bantu tersebut.
Langkah 3: Guru memperkenalkan suku kata V dan KV.
Langkah 4: Murid akan memilih beberapa suku kata dan menyebut suku kata tersebut bersama-sama dengan pelajar lain atas bimbingan guru.
KEKUATAN DAN KELEBIHAN :
· Bahan ini mempunyai warna yang menarik dan hiasan yang ceria untuk membuat murid tertarik untuk belajar.
· Bahan ini boleh di letakkan di mana-mana tempat di dalam kelas agar murid dapat belajar dengan sendiri.
· Bahan tersebut adalah jenis mudah alih.
· Penggunaan bahan ini dapat melibatkan murid secara langsung.
PENDAPAT/KOMEN :
· Hasilkan lebih banyak bahan bantu yang sama.
· Perbanyakkan contoh suku kata KV.
· Latihan mengeja suku kata, perkataan dan frasa.
· Latihan membaca ayat.
NAMA BAHAN : Laluan ilmu
PENGGUNAAN BAHAN :
Langkah 1: Bentangkan bahan bantu di hadapan murid.
Langkah 2: Guru menerangkan cara penggunaan bahan.
Langkah 3: Guru memanggil dua orang murid untuk membuat demonstrasi.
Langkah 4: Pada setiap stesen murid akan memilih kad yang mengandungi suku kata, perkataan dan frasa untuk digabungkan menjadi ayat.
Langkah 5 : Pada stesen terakhir, murid akan membaca ayat yang telah dibentuk.
KEKUATAN DAN KELEBIHAN :
· Bahan ini mempunyai warna yang menarik dan hiasan yang ceria untuk membuat murid tertarik untuk belajar.
· Murid dapat belajar beberapa komponen bahasa dalam satu masa.
· Murid dapat bermain sambil belajar.
PENDAPAT/KOMEN :
· Bahan tidak praktikal untuk digunakan di dalam kelas yang kecil.
· Perbanyakkan contoh suku kata, perkataan dan frasa.
0 comments:
Post a Comment