TAJUK 3

TAJUK : Bengkel Asas Membaca : Kaedah Abjad

· Menyebut nama huruf abjad a hingga z : huruf besar dan huruf kecil

NAMA BAHAN : Kubu Huruf dan Istana Abjad

PENGGUNAAN BAHAN :

Langkah 1: Pamerkan bahan bantu di hadapan murid.

Langkah 2: Guru mengajar murid menyebut abjad a hingga z berulang-ulang.

Langkah 3: Bagi menguji daya ingatan murid, guru mengosongkan beberapa tempat.

Langkah 4: Seterusnya murid akan mengisi tempat kosong tadi dengan abjad yang bersesuaian.

KEKUATAN DAN KELEBIHAN :

· Bahan ini mempunyai warna yang menarik dan hiasan yang ceria untuk membuat murid tertarik untuk belajar.

· Bahan ini boleh di letakkan di mana-mana tempat di dalam kelas agar murid dapat belajar dengan sendiri.

· Abjad tersebut adalah jenis mudah alih.

PENDAPAT/KOMEN :

· Penggunaan jenis font yang tidak sesuai contohnya abjad a, j dan q.

· Latihan menyebut suku kata V dan KV.

NAMA BAHAN : Bajuku

PENGGUNAAN BAHAN :

Langkah 1: Pamerkan bahan bantu di hadapan murid.

Langkah 2: Guru memanggil seorang murid untuk menggunakan bahan bantu tersebut.

Langkah 3: Guru memperkenalkan suku kata V dan KV.

Langkah 4: Murid akan memilih beberapa suku kata dan menyebut suku kata tersebut bersama-sama dengan pelajar lain atas bimbingan guru.

KEKUATAN DAN KELEBIHAN :

· Bahan ini mempunyai warna yang menarik dan hiasan yang ceria untuk membuat murid tertarik untuk belajar.

· Bahan ini boleh di letakkan di mana-mana tempat di dalam kelas agar murid dapat belajar dengan sendiri.

· Bahan tersebut adalah jenis mudah alih.

· Penggunaan bahan ini dapat melibatkan murid secara langsung.

PENDAPAT/KOMEN :

· Hasilkan lebih banyak bahan bantu yang sama.

· Perbanyakkan contoh suku kata KV.

· Latihan mengeja suku kata, perkataan dan frasa.

· Latihan membaca ayat.

NAMA BAHAN : Laluan ilmu

PENGGUNAAN BAHAN :

Langkah 1: Bentangkan bahan bantu di hadapan murid.

Langkah 2: Guru menerangkan cara penggunaan bahan.

Langkah 3: Guru memanggil dua orang murid untuk membuat demonstrasi.

Langkah 4: Pada setiap stesen murid akan memilih kad yang mengandungi suku kata, perkataan dan frasa untuk digabungkan menjadi ayat.

Langkah 5 : Pada stesen terakhir, murid akan membaca ayat yang telah dibentuk.

KEKUATAN DAN KELEBIHAN :

· Bahan ini mempunyai warna yang menarik dan hiasan yang ceria untuk membuat murid tertarik untuk belajar.

· Murid dapat belajar beberapa komponen bahasa dalam satu masa.

· Murid dapat bermain sambil belajar.

PENDAPAT/KOMEN :

· Bahan tidak praktikal untuk digunakan di dalam kelas yang kecil.

· Perbanyakkan contoh suku kata, perkataan dan frasa.